Det er to typer taxier i London, de såkalte black cabs og minicabs. Det er enkelt å gjenkjenne de første på grunn av formen, selv om noen av dem har skiftet ut den tradisjonelle svarte fargen med en flerfarvet reklame.
Når taxien er ledig, lyser den gule lampen på taket. Blackcabs har ikke faste holdeplasser, men må kapres når de passerer deg på gata. Men ved alle store trafikknutepunkter er det gjerne et større antall biler som venter på kunder.
De har en fast starttakst, og deretter en priskombinasjon av avstand og tid. Du må betale mer for bagasje, ekstra pasasjerer og turer om natten, men taxi er billig i forhold til det vi er vant med her hjemme. Allikevel er blac cab sjåfør et godt betalt yrke i London, men de har også en 3-5 årig utdannelse. De må kjenne alle gater, restauranter og teater i sentrale London.
Ser du en moped/motorsykkel med et stativ med kart foran, og en L bak, er det kommende sjåfører som kjører rundt for å lære.
Det er i dag registrert 21.000 black cabs i sentrale London.
Minicabs er privateide biler som tilbyr sine tjenester direkte, spesielt om natten når det ikke er så mange av de andre taxiene ute. Hvis du bestemmer deg for å ta en minicab, bør du be om/avtale pris før du setter deg inn, eller ringe etter en bil som er tilknyttet et taxiselskap. Disse finner du over hele byen.Resepsjonen på hotellet hjelper deg med dette. Be om råd fra dem om hvor mye du bør betale for turen. Jeg har selv opplevd at minicabs faktisk tar høyere pris en black cabs.Dette er et marked som ikke har faste takster, og ikke er regulert.Mini cabs har et merke i frontruta som viser at de er godkjent for transport.